Gadus divdesmit bieži manāmi vārdi režisēt, žūrēt. Pirmais tiek lietots ar nozīmi – strādāt par režisoru, vadīt režiju, otrs – darboties žūrijas komisijā. Nevar teikt, ka šie darinājumi būtu lietojami labā latviešu valodā. Bet pēc to līdzības pēdējos gados rodas arvien jauni nevēlami jaundarinājumi.
– Jābudžetē tā, lai neapdraudētu paredzēto budžetēšanas schēmu.
– Lai nostiprinātu veselību, veci ļaudis dārznieko un apmeklē baznīcu. – Kā jūs varat direktorēt, ja firmā ierodaties tikai reizi mēnesī?
– Likumprojekts būtu kā bumba, ko varētu futbolēt no vienas puses uz otru.
– Labāk būtu nevis konkursēt, bet katru dienu nemitīgi strādāt valsts labā.
– Sākot ministrēt, nebūtu korrekti tūlīt pilnīgi atteikties no iepriekš veiktā.
Latviski labāk būtu izteikties citādi un vairāk saprotami.
– Budžets jāveido tā, lai neapdraudētu paredzēto plānojumu.
– Lai nostiprinātu veselību, veci ļaudis kopj dārziņus un apmeklē baznīcu.
– Kā jūs varat būt par direktoru, ja firmā ierodaties tikai reizi mēnesī?
– Likumprojekts būtu kā bumba, ko varētu spēlēt (vai – sist) no vienas puses uz otru.
– Labāk būtu nevis rīkot konkursus, bet katru dienu nemitīgi strādāt valsts labā.
– Sākot strādāt par ministru, nebūtu korrekti tūlīt pilnīgi atteikties no iepriekš veiktā.
Vēl citi teikumi kopā ar labojumiem.
– Šis kungs solījis strādāt par premjērministru (nevis premjērēt) tā, lai veicinātu sadarbību ar kaimiņvalstīm.
– Nākamajā gadā Īrija sāks darboties Eiropas Savienības prezidentūrā (nevis – sāks prezidentēt Eiropas Savienībā).
– Mums ir izdevīgi gūt labu vērtējumu Eiropā (nevis – labi reitēt Eiropā).
– Diriģenti, kas vada (nevis šefo) mūsu orķestri, varēs latviešu mūziku izvest pasaulē.
– Zemnieki, kas tagad sāk saimniekot (vai – vadīt saimniecību, nevis zemniekot), cenšas saglabāt veco meliorācijas sistēmu.
Nav vajadzīgs arī minētos citus nevēlamos vārdus lietot par pamatu darinājumiem ar -šana. Tālāk teikumi kopā ar labojumiem.
– Budžeta veidošana (nevis budžetēšana) bez deficīta rada grūtības tautsaimniecībā.
– «Saules dārza» likvidēšana sākās izglītības ministra Vītola darbības laikā (nevis – ministrēšanas laikā).
– Eiropas Savienības paplašināšana, nodarbinātība un vides aizsardzība bija trīs galvenie jautājumi Zviedrijas prezidentūras laikā (nevis – prezidēšanas laikā) Eiropas Savienībā.
– Augstskolā nākošie brīvzemnieki ieguva lauksaimniecības zināšanas (nevis – lauksaimniekošanas zināšanas).