Un tā var kļūt kaitīga un pat bīstama,
ja nolikta nelaikā un nevietā. Piemēram, dubļi ir svēta lieta, tā ir
mūsu mīļā zemīte, kas mūs baro, priecē pavasarī ar vizbulītēm, vasarā
– ar bišu dziesmām, rudenī – ar lapu zeltu, bet ziemā – ar baltajiem
sniega pēļiem.
Dubļi savā vietā ir zelta vērti un pat vērtīgāki,
jo bez zelta kaut kā iztiksim, bet bez zemītē audzētas maizītes nē. Bet,
kas notiks, ja šos dubļus ienesīsim istabā un tie nokļūs uz galda vai
pat ēdiena traukā? Kā līdzīgā situācijā rīkosies zemi, līdz ar to dubļus
patiesi mīlošs cilvēks? Viņš notīrīs galdu un ēdienu trauku un centīsies
zemi atlikt īstajā vietā, lai tā kalpotu sev un citiem, kā arī Radītājam
par prieku tālāk. Zemīte par to būs ļoti pateicīga.
Līdzīgi ir arī ar mīlestību, toleranci, internacionālismu,
kosmopolītismu, brīvību un citām ļoti labām, vajadzīgām un svētām
lietām. Jebkuram ticīgajam nav noslēpums, ka Dievs mūs visus mīl un,
lai ko Viņš darītu, tas ved uz labu. Ir zināms, ka bez Dieva ziņas pat
mats no galvas nenokrīt. Tomēr daudziem var likties nesaprotami, kādēļ
uz zemes daudzas situācijas it kā tiek radītas burtiski tādēļ, lai
provocētu ķildas, karus, neapmierinātību un citas nelaimes. Nu,
piemēram, Latvijas situācija! Latvijā tāpat kā pārējās PSRS republikās
(padomju Krievijas kolonijās) pēc impērijas sabrukšanas izveidojās
divas kopienas ar pilnīgi pretējām interesēm, mērķiem un ideāliem.
Pamatiedzīvotāji, latvieši, un tie cittautieši, kas aizstāv latviešu
intereses, vēlas pēc iespējas ātrāk izrauties no Krievijas ietekmes,
bet krievvalodīgie, padomju laika kolonisti, kopā ar citiem krievu
interešu aizstāvjiem vēlas tieši pretējo. Ja ņemam vērā vēl, ka pašreiz
Krievijā atdzimst lielkriev šovinisms, tad pēc loģikas ne latviešiem,
ne krievvalodīgajiem nav motīvu, lai sāktu te kaut kādu mierīgu dzīvi,
bez savu ambīciju un interešu apmierināšanas.
Kā šādā situācijā, kad jādzīvo kopā vislielākajiem
ienaidniekiem, lai cilvēki sāk mīlēt cits citu? Mīlestībai trūkst bāzes,
jo var taču iemīlēt tikai to, kas ir tuvs, patīkams, iepriecinošs un
citādi ļoti pozitīvs.
Dažam latvietim gandrīz jau izdodas iemīlēt potenciālos
savas tautas ienaidniekus, bet tas notiek galvenokārt, noliekot latviešu
tautas intereses malā un pirmajā vietā izvirzot savas personīgās
tīri mietpilsoniskās un ģimenes intereses. Piemēram, es saprotu,
kāpēc tādi kā R. Pauls, J. Jurkāns, M. Lujāns, Jānis Peters un citi tik
ļoti mīl krievu interešu aizstāvēšanu un līdz ar to arī laikam pašus
krievvalodīgos. Šiem cilvēkiem no savas tautas ienaidniekiem nāk nauda,
slava, mīļi, uzmundrinoši vārdi, emocijas utt. Tas no vienas puses
ir ļoti mīļi, tādēļ arī viņi var būt tik mīļi. Bet tajā pašā laikā viņi
nemīl un viņus nemīl pašu tauta – latvieši. Tas būtībā ir tas pats,
kas nemīlēt sev neizdevīgus cilvēkus. Tā nav nekāda garīguma pazīme,
bet liels grēks. Tā ir savas tautas nodošana kaut kādu materiālu vai
psiholoģisku labumu dēļ.
Krievvalodīgie cilvēki ir jāmīl, jo Dievs tos mīl tāpat
kā latviešus un jebkuru citu tautu. Bet jāatceras, ka mīlestība nenozīmē,
rīkoties pretēji dabas likumiem. Krievvalodīgie savā dzimtenē būtu
savā vietā un laikā. Tad viņiem netraucētu latviskums un latviskumam
viņi. Katrā tautā var būt līdz procentiem 15–20 sveštautiešu: tad viņi
var normāli integrēties un sadzīvot ar pamattautu. Bet, kļūstot procentuāli
vairāk, sveštautieši sāk apzināties savu spēku un zaudē motīvu pakārtot
savas intereses pamattautai. Tāpat kā uz diviem zirgiem nevienam
jāt nav iespējams, arī valsts nevar normāli attīstīties, mēģinot kalpot
vienlaikus divām pretējām tautu interesēm. Šādā situācijā vai nu
vienai tautai vai kopienai jāpakļaujas otras grupas interesēm, vai
nu jārepatriē kādas tautas daļa, vai arī valstij jāsadalās divās
vai vairākās daļās pēc interešu grupām. Un kā šādā situācijā lai viena
interešu grupa spētu mīlēt otru? Ļoti vienkārši tas izdarāms, ja dzīvi
uzņemam kā spēli. Spēli, kurā viena liela draugu grupa uz laiku sadalījusies
divās komandās, lai spēles laikā trenētos savā starpā, kā apgūt tādas
rakstura īpašības kā varonību, drosmi, pašaizliedzību, patriotismu,
nacionālismu un arī mīlestību pret savu ienaidnieku, kam nepieciešama
augstāka kvalifikācija kā mīlēt savus draugus, vai arī, nododot savus
draugus materiālu labumu dēļ, – ienaidniekus. Viena liela Dieva bērnu
grupa sadalījusies latviešu un krievvalodīgo komandās spēlē šo
spēli. Kā lai citādi cilvēks apgūtu mākslu aizstāvēt savas tautas intereses,
noliekot pie malas savu primitīvo egoismu? Ar laiku, iemācoties
aizstāvēt savas ģimenes, savas tautas, valsts, planētas un visas cilvēces
intereses, cilvēka dvēsele iemācīsies aizstāvēt visu varenā Dieva
intereses. Tā ir lielākā māksla un mīlestība, bet to iespējams apgūt
pamazām, sākot no mazumiņa, no sevis, savas tautas, valsts un citu
lieluma iemīlēšanas.
Mūsdienu psiholoģiskā kara apstākļos šo spēli ir
izkropļojis ļaunuma vīruss. Tas ir nepareizi, ka Krievija var vienpusīgi
pasludināt, ka tai ir tiesības uz savu nacionālo interešu aizstāvību.
Kas jau pāraudzis šovinismā pret citām tautām – saviem brāļiem Kristū,
bet latviešu tautai nav tiesības aizstāvēt savas intereses. Tie nav taisnīgi
spēles noteikumi. Tas būtu tāpat, kā kad viena futbola komanda neļautu
otrai pietiekami trenēties, bet spēles laikā vēl sāktu spēlēt ar divreiz
lielāku spēlētāju skaitu nekā otrai. Tas ir smieklīgi un Dieva bērnu
necienīgi. Mēs taču visi esam nemirstīgi, mūžīgi Dieva bērni. Cienīsim
krievu patriotus, kas mīl savu zemi un kopj to, dzīvojot tajā, nevis
vietējos nodevējus kangarus, un lai arī krievi ciena mūs kā patriotus,
jo tas ir dabiski. Tikai nevajag turēt ļaunumu sirdī! Mīlēsim viens
otru kā vienai lielai ģimenei pienākas!
Ēvalds Kurpnieks