Ne reti nākas dzirdēt apgalvojumu, ka mūsu valstī
valda noziedzība. Ko tādu dzirdot, liela daļa piekrītoši pamāj ar
galvu un tūdaļ visu aizmirst, domājot par savām ikdienas rūpēm, problēmām
un vajadzībām. Dzīve ir tik pārpilna negatīvas informācijas, ka
mēs to sākam uztvert virspusēji, neiedziļinoties saturā. Valstsvīriem
ir pazuduši kārtējie valsts naudas miljoni? Nu, to jau varēja sagaidīt!
Pierādījumu trūkuma dēļ atbrīvoti kārtējie policijas aizturētie,
mafijai piederīgie narkotiku tirgoņi? Nu, tiesneši jau arī ir tikai
cilvēki un viņiem šeit pat vien jādzīvo! Smieklīgi mazi sodi piespriesti
kārtējiem pedofiliem, sutenieriem vai kukuļņemšanā pieķertiem
valsts ierēdņiem? Nu, ar naudu jau var panākt visu! Un tā tālāk. Un tā joprojām.
Bet kas tad īsti notiek mūsu valstī un vai šo veidojumu
par valsti vispār var nosaukt? Protams, runājot par valsts atribūtiem,
viss it kā kārtībā. Mums ir sava himna, karogs, valdība, likumi, policija,
armija, nauda... Cita aina paveras, ja mēs sākam vērtēt, kā šie atribūti
darbojas, kā valsts pilda funkcijas, kuras pildīt ir katras valsts pienākums.
Te nākas atzīt, ka valsts saviem pilsoņiem nespēj nodrošināt ne normālu
tiesisko aizsardzību, ne normālu veselības un sociālo aprūpi, ne
normālu izglītību mūsu bērniem. Pat savas robežas un likumdošanu
valsts nu jau vairāk nekā desmit gadu ilgumā nav spējusi sakārtot.
Kurā gadījumā tad īsti valsti var uzskatīt par valsti?
Vai tad, ja tā veic valstij atbilstošas funkcijas, vai tad, ja tai ir tikai
valstij piederīgi atribūti? Manuprāt, cilvēks nav tik vien kā divas
rokas, divas kājas, galva un rumpis. Cilvēks eksistē kā cilvēks tikai
tad, ja visi šie atribūti darbojas. Pretējā gadījumā tas nav
cilvēks, bet gan līķis.
Plašsaziņas līdzekļos bieži tiek izteikti pārmetumi
un kritika par valsts nostāju un politiku kādā vienā atsevišķā jomā.
Tas ir apmēram tāpat, kā kad mēs izteiktu pārmetumus līķim, ka tam nekustas
roka vai kāja, nestrādā galva, vai ir aklas acis. Šāda vienpusēja kritika
paver iespējas «līķim» sākt neauglīgu, bet no demagoģijas viedokļa
ļoti efektīgu sevis attaisnošanu.
Atcerēsimies, kā valdība attaisno sevi, atbildot
uz pārmetumiem par slikto veselības un sociālo aprūpi, izglītību,
vai tiesisko aizsardzību. Nu, protams: valsts kasē trūkst naudas! Ja
valsts kasē naudas pietiktu, veselības aprūpe un viss pārējais tiktu
nodrošināts atbilstošā līmenī. Bet kādēļ valsts kasē trūkst naudas?
Nu, protams, tādēļ, ka valstī ir panīkusi lauksaimniecība, rūpniecība
un no tautsaimniecības uzņēmumiem iekasētās nodokļu naudas nepietiek,
lai nodrošinātu visas iedzīvotāju vajadzības. Kādēļ valstī ir panīkusi
tautsaimniecība? Nu, protams, tādēļ, ka trūkst kvalificētu kadru, iedzīvotāju
lielākā daļa ir mazturīgi, ar vāju iniciatīvu un nepareizu domāšanu.
Trūkst ārvalstu investīciju un labvēlīgu kredītu, kas stimulētu
mūsu tautsaimniecības attīstību utt. Tātad iznāk, ka valsts spētu nodrošināt
visas savu iedzīvotāju vajadzības, ja vien kāds nezināms augstāks
spēks atdzīvinātu mūsu tautsaimniecību, piebērtu pilnu valsts kasi
ar naudu un dotu valstsvīriem pietiekami daudz prāta un godīguma to
visu atkal nepazaudēt vai nenozagt.
Kādēļ līķim nekustas roka vai kāja? Nu, protams, tādēļ,
ka nefunkcionē roku un kāju nervu sistēma un asinsrite. Ja darbotos
asinsrite un nervi, tās varētu kustēties. Savukārt roku un kāju nervi
nedarbojas tādēļ, ka nestrādā sirds un centrālā nervu sistēma. Smadzenes
ir mirušas un acis ir aklas. Lūk, ja kāds nezināms augstāks spēks šim līķim
iedarbinātu sirdi, atjaunotu smadzeņu darbību un asinsriti – tad
gan tas kļūtu par īstu dzīvu cilvēku, kas spētu ne vien strādāt ar rokām,
staigāt ar kājām, bet pat dejot un līksmoties. Bet neviens taču nevar
vainot līķi, ka tam nekustas locekļi! Tāpat arī valdību nevar vainot,
ka ir panīkusi tautsaimniecība un valsts kasē nav naudas...
Palasiet presi un Jūs uzzināsiet, ka pašvaldības
nepilda savus pienākumus pret iedzīvotājiem. Ir atklātībā celti
neskaitāmi gadījumi, kad pašvaldības nepietiekami nodrošina savus
iedzīvotājus ar sociālajiem pabalstiem, dzīvokļiem, komunālajiem
pakalpojumiem, veselības aprūpi. Tikai tādēļ, ka pašvaldības nedod
vajadzīgo finansējumu, slēgtas daudzas skolas, bērnudārzi, veselības
aprūpes iestādes... Lūk, cik nelabas ir pašvaldības! Un valsti šeit
nekādā gadījumā vainot nedrīkst.
Jūs atkal nepiekrītat šiem demagoģiski augstvērtīgajiem
apgalvojumiem? Jūs sakāt, ka valsts slēpjas aiz pašvaldību mugurām,
ka valsts ar likumu uzliek pašvaldībām dažādus pienākumus, nedodot
tiem līdzi finansējumu, ka valsts lielu daļu savu funkciju uzkrauj
pašvaldībām, tādējādi izvairoties no atbildības, ka pašvaldības
nevis neprot vai negrib rūpēties par saviem iedzīvotājiem, bet gan nespēj
līdzekļu trūkuma dēļ utt.?
Nu, kāpēc visu tik nevajadzīgi sarežģīt? Pašvaldības
taču ir tuvāk, tāpēc arī kritizēt un lamāt pašvaldības darbiniekus
ir daudz ērtāk. Padomājiet paši – ar kādu baudu Jūs ikdienā, saņemot
savu minimālo algu, mazo pensiju, vai bezdarbnieka pabalstu, varat
lamāt savu pagastveci, ka viņš, lūk, algā saņem veselus divsimt latu.
Un Jums šajā brīdī pat prātā neienāk, ka arī divi simti pie mūsdienu
dārdzības ir gaužām mazs atalgojums. Bet pagastvecis, dzirdot šos pārmetumus,
klusē un sakož zobus, jo saprot, ka viņa amatalgā valdība ierēķinājusi
ne tikai atlīdzību par darbu, bet arī samaksu par nepelnītajiem pārmetumiem,
apvainojumiem.
Nepareizi ir apgalvot, ka valdība neko nedara,
lai labotu stāvokli šajā jomā. Priecāsimies par gaidāmo pašvaldību
reformu! Slikto pašvaldību skaitu ievērojami samazināsies.
Un vai gan tas nebūs patiess prieks, kad rindā pēc bezdarbnieku pabalsta
Jūs nākotnē ieraudzīsiet arī savu šodien tik ļoti skausto un aprunāto
pagastveci? Savukārt valdība, samazinot pašvaldību skaitu, būs panākusi,
ka pastiepto roku ar lūgumu pēc naudas būs ievērojami mazāk. Jo mazāk
prasītāju, jo vieglāk tiem atteikt. Bet cilvēkiem taču ir vienalga:
lamāt tādu pašvaldību, kas pārstāv pāris tūkstošu iedzīvotāju, vai
tādu, kas pārstāv pāris desmit tūkstošu. Galvenais – lai neviens par
to nevainotu valdību!
Kā jau teicu, līķis it kā nav vainīgs, ka tam nekustas
rokas vai kājas. Tāpat miris organisms nav vainīgs arī, ka tajā sākas
pūšana un trūdēšana. Valstī par pūšanu un trūdēšanu var saukt kriminālās
aktivitātes – zādzības, laupīšanas, korupciju, slepkavības, prostitūciju,
narkomāniju utt. Ar to visu saistāma arī nedziedināmu slimību izplatība
un ļaužu morālā degradācija.
Dzīvu organismu no sairšanas un bojāejas pasargā
imūnsistēma. Baltie asins ķermenīši izolē un iznīcina jebkuru ģenētiski
nepareizu šūnu vai organismā iekļuvušu baktēriju. Valstī šādas
«imūnsistēmas» funkcijas veic policija un tiesu iestādes. Te nu jāsaka,
ka mūsu valsts «imūnsistēma» ir ne tikai novājināta, bet tās darbību
arī mākslīgi apgrūtina un kavē.
Piemēram, jebkurš mediķis saprot, ka zāles vai ārstnieciskās
procedūras, kas der vienam slimniekam, var būt kaitīgas vai pat nāvējošas
citam. Un tādu dzīves režīmu, kādu var atļauties pilnīgi vesels cilvēks,
nevar atļauties smagi slimais. Mūsu valdība diemžēl to nevēlas saprast.
No Eiropas attīstīto un ekonomiski spēcīgo valstu prakses tiek izrautas
un mūsu valsts likumdošanā iekļautas tādas normas, tādi tiesiskie
principi, kas neatbilst pašreizējai situācijai un kam valsts vēl nav
gatava. Kriminālnoziedzniekiem tiek nodrošināta samērā augsta līmeņa
valsts garantēta tiesiskā aizsardzība, ir atcelts nāves sods, ieslodzītajiem
sadzīves apstākļi cietumos tiek pārkārtoti atbilstoši Eiropas
standartiem utt. Ir novērojami tādi kuriozi, kad, piemēram, noziedznieki
cietumos, brīvi izmantojot negodīgi iegūto naudu, dzīvo daudz labāk
par godīga darba veicēju brīvībā. Bet bērna izvarotājs vai laupītājs,
izmantojot kvalificēta advokāta pakalpojumus, saņem niecīgu sodu
tikai tāpēc, ka cietušā bērna vecākiem vai laupīšanas upurim nav bijis
naudas algot advokātu, kas spēj viņus pasargāt no dažādām viltībām
tiesas un izmeklēšanas gaitā. Un kāda gan sajūta ir policijas darbiniekiem,
kad tiesa it kā pierādījumu trūkuma dēļ vai arī, aizbildinoties ar
procesuāliem pārkāpumiem policijas darbā, atbrīvo ilgi vajātus
un grūtā meklēšanas darbā atklātus bīstamus kriminālnoziedzniekus?
Mūsdienu dzīves realitāte ir tāda, ka ne jau valstī
izdotie likumi vieni paši nodrošina kādas personas tiesisko aizsardzību.
Ir nepieciešamas zināšanas un prasme šos likumus izmantot vai arī
nauda, par ko noalgot zinošus juristus. Ja noziedzniekam iegūt šo
tiesisko aizsardzību ir lielākas iespējas kā godīgam ierindas pilsonim,
tādēļ ka viņš ir nabags, tad valstī veidojas nenormāla situācija:
cilvēks, kurš ir zadzis, laupījis, izvarojis, nogalinājis, tādējādi
nostādot sevi ārpus likuma, pēc notveršanas pēkšņi sāk brēkt pēc
savām tiesībām un likuma aizstāvības. Un valsts, savukārt, viņam visu
to laipni piešķir. Bet no šī noziedznieka cietušajiem, lai panāktu kādu
rezultātu, tiesiskā aizsardzība jāpērk par naudu!
Un ļaunums šeit slēpjas ne jau apstāklī, ka noziedzniekiem
tiek piešķirta tiesiskā aizsardzība vai ka cietumos radīti Eiropas
līmenim atbilstoši sadzīves apstākļi. Ļaunums rodas no tā, ka valsts
pret noziedzniekiem piemēro augstākus standartus nekā pret godīgajiem
savas valsts pilsoņiem. Nevar noziedzniekus uzturēt un tiesiski aizstāvēt
pēc bagātāko Eiropas valstu standartiem, bet godīgo pilsoņu atalgojumu
un sadzīvi nospraust nabadzīgāko Āzijas valstu līmenī. Šādi noziedzība
valstī nevis tiek apkarota, bet gan veicināta. Iznāk, ka valsts pati
atbalsta un stimulē graujošos procesus savā iekšienē!
Un sekas neizpaliek. Noziedzīgā pasaule, pārliecinājusies
par savai attīstībai labvēlīgiem apstākļiem, kļūst arvien nekaunīgāka
un pāriet uzbrukumā. Nesodīti
tiek slepkavotas nozīmīgas valsts amatpersonas, policijas
darbinieki, rūpnieki, biznesmeņi – visi tie, kas kaut kādā veidā traucē
noziedzniekiem vai nepakļaujas viņu prasībām. Šobrīd plašsaziņas
līdzekļos tiek ziņots par karu, ko organizētā noziedzība pieteikusi
Latvijas valstij. Diemžēl, nav nekādu izredžu, ka valsts tāda, kāda
ir šobrīd, šai karā uzvarēs. Visdrīzāk tā būs tikai kārtējā agonijas
lēkme, pēc kuras iestāsies relatīva miera periods. Bet organizētā
noziedzība, līdzīgi vēža šūnām slimnieka ķermenī, turpinās savu uzvaras
gājienu.
Miris organisms nespēj cīnīties pret sairšanu, tas
pats ir augsne visiem sabrukuma un sadalīšanās procesiem savā iekšienē.
Un Latvija kā nacionāla, uz tautsaimniecības attīstību virzīta
valsts – šodien ir mirusi.
Vaina šeit arī tajos politiķos, kas deviņdesmito
gadu sākumā sava pašlabuma vai politiskās tuvredzības dēļ pameta
Pilsoņu Kongresu, lai iekļautos Latvijas PSR Augstākās padomes tolaik
izveidotajā kantorī. Ar to pašu brīdi šis kantoris kļuva
par vienīgo oficiālo varas iemiesojumu Latvijā. Nu Latvijas pilsoņi
ik pēc trim vai četriem gadiem spiesti pieņemt tā izvirzītos spēles noteikumus
un, piedaloties viltīgi izstrādātajā vēlēšanu procedūrā, piešķirt
šim kantorim pasaules sabiedrības acīs tiesiskuma ilūziju.
Varbūt beidzot ir pienācis laiks lietas nosaukt īstajos
vārdos un atzīt, ka šī valdība savā darbībā nevis pieļauj atsevišķas
nepilnības, kļūdas vai noziegumus, bet gan vienkārši nav spējīga pārvaldīt
valsti un nodrošināt tās pastāvēšanu nākotnē? Ja kāds ir miris, tad
tas ir jāatzīst un nevajag gaidīt, ka mirušais modīsies vai censties
to atmodināt. Nacionālpatriotiski noskaņotiem latviešiem veidot
arvien jaunas politiskas partijas vai to apvienības ar cerību šādi
iekļūt valdībā un ietekmēt tās darbību, ir tas pats, kas censties atmodināt
līķi. Nākas atzīt, ka pareizie izrādījušies tieši Pilsoņu Kongresa
sludinātie principi un pieeja valsts atjaunošanai. Tāpēc varbūt
lietderīgāk būtu izskatīt Pilsoņu Kongresa darba atjaunošanas iespējas
un sākt darboties šajā virzienā? Un runa šeit ir nevis par kaut kādiem
abstraktiem politiskiem principiem, bet gan par to, vai mēs nākotnē
gribam dzīvot savā valstī, vai nē.
Bieži var dzirdēt, ka mūsu valdības politika ir vērsta
uz iestāšanos Eiropas Savienībā. Tad nu padomāsim dziļāk – ko īsti
šis apgalvojums nozīmē? Bet nozīmē tas tikai to, ka t.s. «valdība» nekad
nav izvirzījusi mērķi šeit izveidot politiski un ekonomiski
neatkarīgu valsti. Viņi vienkārši sagatavo šī teritoriālā apgabala
pāreju no vienas savienības otrā. Un, protams, cenšas izmantot savu
stāvokli, lai no šī pārejas perioda gūtu iespējami lielāku personīgo
labumu. No šāda viedokļa raugoties, loģikas trūkumu viņiem nevar
pārmest. Tad jau tiešām līdzekļu tērēšana izglītībai, lauksaimniecībai,
rūpniecībai vai medicīnai ir pilnīgi nevajadzīga. Bet strīdi par
pilsonības vai valodas likumiem – galīga muļķība. Tik pacieties –
Eiropā labāki būs!
Jānis Miezītis