Ir instinkti
un uzvedības normas, kas cilvēkā ir dabas ielikti. Nacionālisms ir
zemapziņas instinkts, kas formējies katrā tautā gadu tūkstošos kaujās
par savas tautas pastāvēšanu. Tas ir dvēseles dziļumu instinkts, kurā
izpaužas tautas ģenētiskā atmiņa. Tas ir polarizācijas spēks, kas
palīdz tautai orientēties un pretoties svešām destruktīvām ietekmēm.
Tāpēc, jo spēcīgāks ir šis instinkts, jo dzīvotspējīgāka ir tauta.
Šis instinkts
visvairāk izpaužas tautas dzīves ekstrēmos apstākļos un it sevišķi
apstākļos, kad apdraudēta ir tautas pastāvēšana nākotnē. Tādos apstākļos
tautas arhetips nosaka visu tautas gribu un apziņu.
Arī tad,
kad tautas pastāvēšana netiek apdraudēta, nacionālisms ir pašvērtība, jo nacionālisms ir kopības
un vienprātības apziņa. Tas pretstatā sociālismam neaicina šķiras uz
šķiru cīņu, bet gan uz izlīgumu. Nacionālisms regulē cilvēku savstarpējās
atttiecības, pamatojoties uz tradīcijām, ieradumiem un citām nacionālajām
vērtībām. Nacionālisms nozīmē
vienotu vērtību skalu, kas ir nepieciešama katras sabiedrības stabilitātei.
Nacionālisms
kalpo arī kā informācijas filtrs. Mūsdienās, kad cilvēks pakļauts haotiskas
un bieži vien pretrunīgas informācijas iedarbībai, nacionālisms
ļauj cilvēkam orientēties daudzo ideoloģiju un reliģiju jūklī.
Sarežģītos
sociālos apstākļos nacionālisms nodrošina psiholoģisku aizsardzību.
Līdz ar to nacionālismam ir arī psiholoģiskas aizsardzības funkcija.
Civilizēts
un organizēts nacionālisms mums ir vajadzīgs arī, lai izvairītos no
etniskiem konfliktiem.
Etniskais
konflikts ir viena no sociālo konfliktu formām, un tā pamatā ir etniskās
pašsaglabāšanās tendence. Pie etniska konflikta noved etniski pretrunīga
situācija. Latvijā etniskās situācijas pretrunīgums tika iedibināts
PSRS laikā ar masveidīgu migrantu iepludināšanu. Tas latviešos radīja
priekšstatu par migrantu kā par patērētāju bez tēvzemes, kas ir vienaldzīgs
pret zemi, kurā tas ir ieradies kā nelūgts viesis.
Etniskais
konflikts vispirms pastāv latentā formā. Šādas situācijas ilgstoša
pastāvēšana etniskajā telpā ar lielu varbūtību var novest pie atklāta
konflikta. Tomēr starpnacionālo konfliktu risinājums nav meklējams
cīņā ar tautu nacionālismu. Pasaules
ievērojamais konfliktologs R. Darendorfs uzskata, ka viens
no etniska konflikta atrisināšanas nepieciešamiem nosacījumiem
ir abu kofliktējošo pušu organizētība. Visbīstamākie ir difūzie
konflikti, jo tie ir stihiski un grūti risināmi. Tāpēc, jo vairāk organizētas
ir konfliktējošās puses, jo vieglāk ir panākt vienošanos un atrisinājumu.
Bez tam vieglāk un saprātīgāk ir pretrunīgo etnisko situāciju sākt
risināt laikus.
No etnosocioloģijas
ir labi zināms, ka etnisko risku samazina pamatnācijas procentuālais
pārsvars. Tā, piemēram, Armēnijā un Lietuvā, kur pamatnācijas procents
pēc 1989. gada datiem sastāda attiecīgi 93,3% un 79,6% etniskās pretrunas
un etniskais risks praktiski nepastāv. Toties Latvijā, kur pamatnācijas
procents ir tikai nedaudz virs 50%, etniskais risks ir ļoti augsts.
Pretrunīgas
etniskās situācijas pazīmes ir šādas:
1. Etnodemogrāfiskā balansa izjaukšana.
2. Etniskās grupas politiskā organizēšanās.
3. Spontānas etnisko grupu akcijas mītiņu,
piketu un citu protestu veidā.
Kā redzam,
viss Latvijā jau ir – gan nenormāls etnodemogrāfiskais balanss, gan
krievvalodīgo politiskā organizēšanās, gan arī mītiņi un piketi.
Tāpēc šādos apstākļos svarīga ir etnisko pušu organizēšanās un dialogs.
Vissliktākais padomdevējs te ir akls naids un atriebības, un vardarbības
alkas, kas ved pie difūziem konfliktiem,
upuriem un problēmas risinājumu tikai sarežģī. Tāpēc mēs uzskatām,
ka latviešu tautas un latviešu kultūras nākotnes labā, kā arī etniskā
miera labā nepieciešams nekavējoties izstrādāt valstisku programmu
latviešu procentuālā sastāva palielināšanai. Tādā programmā ir
jābūt ieinteresētiem arī cittautiešiem, ja vien viņi patiesi ciena
to tautu un kultūru, kuras zemē ir ieradušies, lai dzīvotu. Pie pietiekama
pamatnācijas procenta pamatnācija var atļauties visas tās garantijas,
kas nepieciešamas mazākumtautību kultūras saglabāšanai, veicināšanai
un pat aizstāvēšanai, kā tas ir ar lībiešu valodu un kultūru Latvijā,
jo tādos apstākļos mazākumtautība neapdraud pamatnācijas eksistenci
un kultūru.
Nodarboties
ar visiem šiem jautājumiem būtu nacionālo partiju uzdevums. Diemžēl
tās ir mazskaitlīgas, sašķeltas un tāpēc nespēj būt par pietiekamu
pretsvaru reformkomunistu dibinātām liberālajām partijām. Savukārt,
tāda nacionālā kustība kā TB/LNNK ir saaugusi ar bijušo padomju nomenklatūru
un iekļāvušās valdošajā politiskajā slānī ar liberālu orientāciju.
Tāpēc ļoti svarīga šī lielā uzdevuma priekšā ir nacionālo sīkpartiju
apvienošana vienā partijā ar vienu nosaukumu, vienotu programmu un taktiku.
K. Krūmiņš