– Saki, kur tagad
dzīvo tava cilts? – jautā mednieks Vanagacis savam draugam Čingačgukam Dž.
F. Kupera pazīstamajā romānā «Pēdējais mohikānis». Un
indiānis atbild:
– Kur palikuši
aizgājušo vasaru ziedi? Apbiruši cits pēc cita... Mans dēls ir «pēdējais
mohikānis».
Kad XVI gadsimtā
sākās Ziemeļamerikas izpēte un kolonizācija, to pēc uzmanīgiem aprēķiniem
apdzīvoja apmēram divi miljoni pirmiedzīvotāju – sarkanādaino indiāņu. Kad
deviņpadsmitā gadsimta otrajā pusē beidzās pēdējie «indiāņu kari», to bija
palicis ap divi simti tūkstošu. Viņus ievietoja īpašās teritorijās –
rezervātos, kur tie mitinās vēl šodien. Tiesa, tagad viņi var tos arī atstāt,
viņiem ir piešķirtas ASV pilsoņu tiesības, viņu skaits atkal sasniedzis divus
miljonus, tikai šodien tas nav pat viens procents no ASV kopējā iedzīvotāju
skaita. Valsts politiskajā dzīvē indiāņiem nav nekādas teikšanas, un viņu bērni
skolās mācās angļu valodā. Daudzas ciltis savu valodu jau zaudējušas.
Pavisam citā
zemeslodes pusē dzīvo latviešu tauta, pavisam citi bijuši tās likteņceļi. Mūs
nesamala, mums izdevās konsolidēties par nāciju, mēs tikām pat pie savas
nacionālas valsts. Un tomēr kaut kas būtisks saista mūs ar «sarkanādaino
brāli», kura senči kādreiz bija saimnieki Misuri un Misisipi krastos. Arī mūsu
zemi un mūsu brīvību kopš seniem laikiem apdraudējuši «viesi» no Austrumiem.
Tikai mūs no viņiem nešķīra okeānu plašumi, bet viegli pārvarama mežu un purvu
josla. Tāpēc viņu uzmākšanās sākās jau vairākus gadsimtus pirms Amerikas
atklāšanas. Vēl 1940. gadā viņi varēja ienākt ar tankiem. Bet pēc padomju
impērijas sabrukuma apstākļi jaunai bruņotai agresijai kļuva arvien
neizdevīgāki. Toties parādījās pavisam jaunas iespējas.
Okupācijas gados
impēriskajai varai, izmantojot visbarbariskākās metodes, bija izdevies
ievērojami samazināt latviešu pamatiedzīvotāju skaitu un viņu vietā ievest
vairāk nekā 700000 krieviski runājošo cittautiešu. Būtībā arī tā bija visīstākā
kolonizācija. Tagad, kad Baltijas valstis bija atguvušas neatkarību, tikai
vajadzēja šo kolonistu masu par katru cenu paturēt Latvijā un panākt, lai viņi
un viņu pēcnācēji iespējami drīzākā laikā kļūtu par Latvijas pilsoņiem un
iegūtu tiesības piedalīties vēlēšanās. Tad vēsturiski īsā laikā viņu ievēlētie
deputāti kopā ar saviem sabiedrotajiem no latviešu vidus izveidotu vairākumu
Saeimā, sastādītu savu valdību un pieņemtu sev un mūsu lielajam austrumu
kaimiņam izdevīgus likumus.
Tad krievu valodu
varētu pasludināt par otro valsts valodu, tad varētu atvērt vārtus uz Krieviju
neierobežotai slāvu ieplūšanai Latvijā. Un vai Latvijai saglabāt formālo
«neatkarību» vai atkal reiz sūtīt delegāciju uz Maskavu un pazemīgi lūgt, lai
«matuška» Krievija no jauna ņem mūs zem sava dzelžaini «sargājošā» spārna. Un
tas viss noritētu pēc pašiem labākajiem Rietumu demokrātijas paraugiem... Bet
latviešu tauta būtu nonākusi tādā pašā stāvoklī, kādā šodien ir indiāņi
Amerikas Savienotajās Valstīs, – minoritāte pati savā zemē, kuras likteni
noteic «demokrātiskais vairākums» – kolonisti un viņu pēcnācēji.
Glābiņš mums,
latviešiem, ir tikai viens: VIENOTĪBA. Jābūt vienojošai politiskai gribai
saglabāt Latvijas neatkarību, savas tiesības būt par noteicēju savā dzimtajā
zemē. Izveidot tādu Latvijas valsti, kura spētu garantēt, ka arī mūsu bērni un
bērnu bērni te varēs brīvi lietot latviešu valodu un paši lemt par valsts un
tautas likteni. Ja būs šāda vienojoša griba, tad tā izpaudīsies vienotā rīcībā.
Tad izveidosies politiski spēki, kas to iemiesos reālos darbos, tad izvirzīsies
tāda tipa politiķi, kādus mēs zinām Latvijas pagātnē. Politiķi, kuriem augstāk
par visu ir tauta un tēvija. Nenopērkami, neiebiedējami, neapmuļķojami.
Manuprāt, šī
politiskā griba plašajās tautas masās joprojām ir stipri izplatīta, varbūt pat
valdoša. Galvenā vaina ir tā, ka cilvēki, kas it kā būtu aicināti šo gribu
īstenot, ar savām personīgajām īpašībām neatbilst šim lielajam
vispārnacionālajam uzdevumam.
Vienotības lozungs
pašlaik ir aktuālāks kā jebkad. Ja to laikus neizdosies īstenot, tad attālākā
nākotnē Latvijā nenovēršami piepildīsies direktīva, ko attiecībā uz Baltijas
tautām jau XVIII gadsimtā deva Krievijas cariene Katrīna Otrā: tās jāpārkrievo
pēc iespējas drīzāk, lai neglūnētu kā vilki atpakaļ uz mežu (t.i., lai
necenstos atgūt zaudēto brīvību. – K.R.).
Un tad pienāks arī
mūsu tautas «pēdējā mohikāņa» stunda.
* Attēls no
izdevuma «We Americans. National Geographic Society»
Kārlis
Reimanis